Actualment,
les noves tecnologies ens donen un gran accés a la informació i a la
comunicació, tan pels docents com alumnes. Crec que les TIC és una eina que
potencia, afavoreix i desenvolupa els processos d’ensenyament - aprenentatge.
És el docent qui fa que això es compleixi o no dins les aules.
Dins el currículum com un instrument de planificació integral en el projecte educatiu dels centres que vol aconseguir un desenvolupament del tractament de la informació i competència digital i la integrció de les TIC com a eina didàctica.
Dins el currículum com un instrument de planificació integral en el projecte educatiu dels centres que vol aconseguir un desenvolupament del tractament de la informació i competència digital i la integrció de les TIC com a eina didàctica.
Els alumnes quan tenen el contacte amb les TIC,
poden consolidar les competències adquirides en totes les matèries i
adquirint-ne de noves. L’eina més emprada en Educació Infantil és l’ordinador,
ja que ens rodeja per totes parts. No s’ha d’emprar com un objecte sinó com un
recurs dins l’aula. A més, són un recurs
que fa la tasca del docent més fàcil i amplia les possibilitats que poden fer. Una
lectura que m’ha agradat molt que parla d’aquest tema, de com s’empren les TICdins les aules d’infantil.
Crec que
alguns dels objectius pel qual s’empren les TIC són les següents:
- És una base de futurs aprenentatges.
- Adquireixin hàbits de conducta, convivència, etc.
- Desenvolupament de la globalitat i autonomia.
- Aprenentatge individual.
- Coneix i posa en practica el funcionament de l’ordinador: teclat, ratolí, pantalla, etc.
Dit d'una altre manera tal com ens explica les cinc fases d'ACOT:
Els esquemes fets a classe amb les companyes són els següents:
Els esquemes fets a classe amb les companyes són els següents:
D’altre
banda, penso que a l’etapa d’infantil s’han d’introduir les TIC de manera
gradual, tenint un ordinador a classe i presentar algunes normes bàsiques de
funcionament. Tot això, s’ha de conèixer un vocabulari bàsic. Després, els
alumnes podran desenvolupar les capacitats motrius, afectives, intel·lectuals,
morals i socials.
A part, qualsevol
experiència educativa ha de tenir una avaluació del procés per tal de saber en
què podem millorar. L’avaluació ha de ser global, formativa i continua. Per documentar,
es podem emprar diferents tècniques com: observació directa o indirecte, registres
específics diari d’aula, etc.
Com a futura docent, crec que ens hem d'aplicar el nou concepte de TPAK. On s'ajunten tots els coneixements pedagogics, tecnologics i de contingut. Baix el meu punt de vista, una de les activitats que més integren les TIC són "caza del tesoro", on el docent posa una sèria de preguntes i els alumnes han de trobar les respostes en els links que els hi ha indicat el professor.
Com a futura docent, crec que ens hem d'aplicar el nou concepte de TPAK. On s'ajunten tots els coneixements pedagogics, tecnologics i de contingut. Baix el meu punt de vista, una de les activitats que més integren les TIC són "caza del tesoro", on el docent posa una sèria de preguntes i els alumnes han de trobar les respostes en els links que els hi ha indicat el professor.
Un altre
concepte és el TAC (Tecnologies per a l’Aprenentatge i Coneixement) que és un
instrument per formalitzar tecnologia en el marc polític de cada centre. Com integren
les tecnologies com a un procés d’innovació i gestió de canvis. S’han de tenir
molt clars els objectius i com es planifiquen els aspectes didàctics, pedagògics
i curriculars. Es pot observar quines són les prioritats i actuacions que ha de
fer el centre educatiu. Les fases del TAC són les següents:
- Definició de la visió del centre pel que fa a les TAC amb el projecte educatiu i la normativa.
- Com empren les TIC.
- Definició dels objectiu.
- Planificació de les prioritats.
- Identificació dels recursos.
- Assignació de tasques i responsabilitats.
- Aplicació del pla
- Avaluació del procés
Després,
el concepte de Pla TIC, és la visió que es fan els centres de les noves
tecnologies, com poden millorar els processos d’aprenentatge i ensenyament. Aquest
document hi ha els objectius i estratègies que com ho portaran a terme. Els objectius
han de ser clars, estar contextualitzats, ser variables i flexibles i estar consensuat amb tota la comunitat
educativa.
Com a resum, puc destacar les principals
diferencies entre el Pla TIC i el Pla TAC:
- El Pla TIC es troba la informació necessària per saber com es tracta en el centre la informació i transmissió de la informació en relació a les noves tecnologies.
- En el Pla TAC és com es veuen les TIC i com les tracten al centre.
Així que
com a resum puc destacar que encara que hi ha molt de consens amb tot l’equip
educatiu, ha de ser cada docent qui posi en practica i tingui una metodologia
innovadora i que incorpori les noves tecnologies. Serveix que un docent empri
un recurs com l’ordinador si la base pedagògica segueix sent una metodologia
tradicional?
No hay comentarios:
Publicar un comentario